Jak správně cvičit, když vás bolí záda?

V poslední době velmi často kolem sebe slýchávám, a to od cvičících všech věkových kategorií, jaké mají obavy. Především z toho, zda cviky provádějí správně.            

Přijdou do cvičebny a ptají se:

“ Jitko, řekni mi, jak mám cvičit správně? „

A takto se mě ptají všichni – od klientů, kamarádů až po členy rodiny.

Než jim začnu vůbec cokoliv vysvětlovat vyzpovídám je, jaké mají se zády problémy, kdy začali, zda mají sedavé zaměstnání. Nakonec mi nezbyde nic jiného, než se zeptat:

„Ukaž mi, co vlastně cvičíš ?“

A JE TO TADY! Problém je na světě: sednou si, kleknou, stoupnou a začnou mi ukazovat cviky startující z těchto poloh, a to už vůbec nemluvím  o  správnosti provedení cviků.

 V tu chvíli je zabrzdím a jdeme na to od základu –  POCHOPITELNĚ.

V první řadě jim naservíruji informaci,  jak je důležité se držet jistých zákonitostí, přes které vlak nejede, jelikož –

🔴 cvičení proti bolesti zad je systém, který má určitá pravidla, a ta je potřeba dodržovat. 🔴

Protože dodržujeme-li všechna pravidla během cvičení, potom jsou svaly v součinnosti, pracují ve správném zapojení. Pokud tomu tak není, bohužel, tělo oznamuje bolest.

Např. začnete- li cvičit ve stoji nebo ve stoji v předklonu – protahovaný sval má totiž o mnoho náročnější  práci…. Přítomná gravitace ztěžuje protahovanému svalu akci a navíc nesprávné držení těla v této poloze výrazně může zhoršovat současné bolesti, neuvolníte  se  a v konečném výsledku se ani neprotáhnete.  

To znamená , že úspěchu dosáhnete, začnete -li cvičit z polohy vleže na zádech, potom na  břiše – tyto dvě polohy je potřeba zvládnout bez bolesti a poté se můžete vrhnout do polohy na bok, klek, sed, až stoj. 

Jaký je tedy systém cvičení proti bolesti zad a co je potřeba dodržovat?

🟢 LEH – BOK – KLEK – SED -STOJ 🟢

A TEĎ PROČ ?                                                

                                              Protože vleže na zádech  

1️⃣ relaxovány jsou nejen všechny svaly, ale i vědomě je uvolněno celé tělo a nemusíte bojovat s gravitací.

2️⃣ je to poloha jednoduchá a přitom nejpreciznější kdy: páteř se odlehčí, vytvoříte si správné zakřivení a zajistíte pomocí dechu správnou funkci břišních svalů- ty se podílejí na stavu vaší páteře.

3️⃣ získáte uvědomění nad ideálním držením těla, což je předpokladem pro protahování v dalších polohách, tzn. jak správně pracovat od středu s horní a dolní polovinou těla 
                

A když to všechno shrneme – správným držením těla a optimální souhrou svalů předcházíme častým problémům se zády. 

Ještě bych vás ráda pozvala na můj webinář, který jsem nazvala 🔑 Klíč ke zdravým zádům. Je zdarma! Můžete se zde o bolesti zad dozvědět mnohem více. A hlavně, jaký je ten klíč, jak na to? Jak se bolestí zad zbavit a nenechat si nadále omezovat život.

Registrovat se zdarma na webinář můžete ZDE>> 

                                                        A to právě potřebujeme!  

Jelikož  potom teprve můžeme žít plnohodnotný život bez bolesti zad.

P.S.: Registrovat se zdarma na webinář 🔑 Klíč ke zdravým zádům můžete zde >>

Mgr. Jitka Hipčová, fyzioterapeutka

Komentáře